Безоплатна правова допомога стане доступніша

Правова допомогаЯк відомо, серед головних пріоритетів реформ, які активно впроваджуються Міністерством юстиції України є створення і вдосконалення сучасної, доступної, надійної системи безоплатної правової допомоги громадянам.

На даний час в Україні вже в повному обсязі діє система безоплатної вторинної правової допомоги, яка надається для захисту прав людини в суді через 100 місцевих центрів  з надання безоплатної вторинної правової допомоги по всій Україні.

Нагадуємо, Рахівський район відноситься до юрисдикції Хустського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги. Його координати:

Адреса: 90400, м. Хуст, вул.Карпатської Січі, 53а

Контактний телефон: 0-800-213-103

Адреса електронної пошти: hust.zakarpattya@legalaid.gov.ua

Директор: Дубчак Наталія Василівна

 З метою подальшого поглиблення реформ у цій сфері, Мінюст вживає подальших послідовних кроків для удосконалення законодавства, що регламентує надання безоплатної правової допомоги. Так, на виконання Національної стратегії захисту прав людини, Стратегії реформування судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів на 2015 - 2020 роки та Програми діяльності Кабінету Міністрів  України, за подання Мінюсту Урядом України внесено до Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо спрощення доступу до безоплатної вторинної правової допомоги та підвищення якості її надання» (реєстраційний номер3044 від 07.09.2015).

У законопроекті, зокрема, пропонуються такі зміни:

По-перше: пропонується надати право на отримання безоплатної вторинної правової допомоги особам, середньомісячний сукупний дохід яких не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму встановленого законом для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення. Відповідно до Закону України «Про державний бюджет України на 2015 рік» два прожиткових мінімуми становлять:

  • для працездатних осіб – 2436 грн.;
  • для осіб, які втратили працездатність, – 1898 грн.

На сьогодні право на безоплатну правову допомогу мають особи середньомісячний сукупний дохід сім'ї якої менше суми прожиткового мінімуму, встановленого законом (для працездатних осіб – 1218 грн., для осіб, які втратили працездатність – 949 грн.).

Наприклад, якщо до місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги звертається особа, яка отримує мінімальну заробітну плату у місячному розмірі 1218 гривень, – їй буде відмовлено у наданні безоплатної вторинної правової допомоги, оскільки її дохід дорівнює встановленому прожиткового мінімуму для працездатних осіб, та становить – 1218 грн., а не нижчий за нього. Разом з тим за законом громадянин не може отримати заробітну плату меншу ніж мінімальна. Аналогічна ситуація виникає, коли до місцевих центрів звертаються пенсіонери, які належать до найбільш незахищених верств населення.

У 2015 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність становить: з 1 січня 2015 року - 949 гривень, з 1 грудня - 1074 гривні. Тобто, у разі звернення до місцевого центру одинокого пенсіонера, який отримує мінімальну пенсію у розмірі 949 гривень (менше 949 гривень пенсіонер не отримує, – така мінімальна сума закріплена на законодавчому рівні, як державна соціальна гарантія), – він не матиме права на безоплатну вторинну правову допомогу, оскільки рівень його доходів не менший, ніж сума прожиткового мінімуму, встановленого законом для такого пенсіонера.

Тому запропоновані зміни спрямовані на усунення соціальної несправедливості та забезпечення доступу до безоплатної правової допомоги особам, які мають дохід, на рівні встановленого прожитого мінімуму або, навіть і більше, проте недостатній для самостійного залучення адвоката.

Крім того, запропоновані зміни зроблять особу незалежною від доходів інших членів сім’ї у питанні звернення за безоплатною правовою допомогою. Насамперед це стосується осіб, законні інтереси та права яких порушуються в сім’ї. Чинна редакція закону до суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу відносить осіб середньомісячний сукупний дохід сім'ї яких нижчий за суму прожиткового мінімуму, встановленого законом. Тобто для отримання правової допомоги таким особам необхідно показати рівень доходів усіх членів сім’ї, щоб підтвердити свою належність до вразливої категорії населення. Разом з тим, у разі виникнення сімейного спору (розлучення, сплата аліментів, порядок поділу майна, інші спори, що можуть бути вирішений у судовому порядку) це зробити складно або навіть неможливо, оскільки інша сторона спору не зацікавлена у наданні достовірної інформації про рівень своїх доходів.

По-друге: законопроект пропонує доповнити перелік суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу особами, які лише претендують на отримання статусу учасника АТО або внутрішньо переміщеної особи, проте відповідно до чинного закону, не належать до суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу;

По-третє: пропонується передбачити, що учасники бойових дій, у тому числі учасники АТО, мають право на всі види правових послуг безоплатної вторинної правової допомоги. Чинна редакція закону обмежує таке право лише наданням безоплатної правової допомоги в частині вирішення питань, пов’язаних із їх соціальним захистом. На сьогодні, така особа може отримати безоплатну правову допомогу лише у разі порушення права на пільги та гарантії соціального захисту, передбачені Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про основні засади соціального захисту ветеранів праці та інших громадян похилого віку в Україні» та «Про жертви нацистських переслідувань»;

По-четверте: пропонується встановити, що безоплатна вторинна правова допомога продовжує надаватися до завершення відповідної стадії кримінального провадження у разі зміни (скасування) запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою слідчим суддею, судом першої інстанції.

По-п'яте: пропонується конкретизувати підстави та порядок заміни адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу. Законопроектом, зокрема, передбачається, що адвоката, який надає безоплатну вторинну правову допомогу, може бути замінено за рішенням центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги, у тому числі в разі:
- зміни підсудності кримінального провадження, цивільної, адміністративної, господарської справи чи підслідності кримінального правопорушення;
- відмови адвоката від виконання договору з підстав, передбачених Законом України «Про адвокатуру і адвокатську діяльність»;

- припинення дії контракту (договору);

- зупинення або припинення права на зайняття адвокатською діяльністю;
- відсутності адвоката в Єдиному реєстрі адвокатів України.

Крім того, шляхом внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» пропонується врегулювати питання щодо отримання інформації з Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування на запит центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, що дозволить оптимізувати процедуру звернення до відповідного центру та підтвердження належності до суб’єктів права на безоплатну вторинну правову допомогу, оскільки особам не потрібно буде збирати додаткові документи для підтвердження їх належності до вразливих категорій населення, а лише подати документ, що посвідчує особу.

Таким чином, Мінюст продовжує наполегливо працювати над удосконалення законодавства з метою забезпечення доступної, прозорої, надійної системи безоплатної правової допомоги тим, хто її реально потребує

Остання зміна сторінки: 17-09-2015 11:27