Фінансова децентралізація – відчутний результат

budzh-decentraliz«Управління бюджетними коштами міст, селищ, сіл в умовах фінансової децентралізації» - фахова майстерня для всіх, зацікавлених у реальній децентралізації осіб відбулася 20 серпня в обласній державній адміністрації. Ініціаторами заходу виступили Асоціація міст України в рамках проекту «Ініціатива захисту прав та представлення інтересів місцевого самоврядування в Україні «Діалог», який реалізується спільно з Агентством США з міжнародного розвитку.
Представники фінансового сектору ОДА визнають: реальні кроки влади у напрямку фінансової децентралізації відчутно відгукнулися на збагаченні місцевих «гаманців». Так зміни до податкового законодавства дали можливість виконати 310 місцевих бюджетів Закарпаття у першому півріччі більше, ніж на 105%. А деякі сільські ради отримали за перших 6 місяців, фактично, річні бюджети. Як каже директор департаменту фінансів Закарпатської ОДА Петро Лазар, замість прогнозованих у додатку 251 млн.грн. можна сміливо очікувати усі 300 млн. Це – відчутна підмога для хазяйновитих господарів. Звичайно, найбільший фінансовий зиск отримали міста обласного підпорядкування.
У той же час, досвідчений фінансист відзначає: децентралізація стартувала у системі бюджетний кодкс-витрати-доходи. Натомість, сам бюджет неминуче пов’язаний із ключовими сферами: освітньою, медичною, соціальної допомоги. Тут же суттєвих змін, властивих власне господарюванню, не відбулося. «Як часто ми бачимо, що однією людиною з особливими потребами «опікується» 5 функціонерів, чи в сільській школі пенсіонер викладає по 3 предмети. Ясна річ, що ні про економію державних коштів, чи що головне, про якість послуг тут не йдеться», - зауважує Петро Данилович.
Усі присутні, а серед них – представники районних фінансових управлінь, експерти Офісу реформ, асоціацій місцевого самоврядування – визнають, що лише справжня активність і відповідальність місцевого самоврядування (за чіткого правового визначення) зможе істотно змінити ситуацію: і коштами ретельно розпоряджатися, і дбати за те, щоб громада отримувала якісні послуги повною мірою.
Власне, правовий сегмент фінансового сектору нині викликав особливу дискусію. Експерт Офісу реформ Олег Лукша звернув увагу на те, що для можливості господарювати по-новому об’єднаним громадам слід повністю оформити юридично своє існування до 15 жовтня. Якщо ж ця процедура затягнеться в часі, то фінансові стосунки з державою доведеться будувати за старою схемою, і лише через рік (оскільки бюджет формується до 15 жовтня) вдасться вийти на прямі відносини з держбюджетом. «Таким чином, втрачається мотивація об’єднуватися. – каже Олег Васильович. – Адже керувати, не маючи коштів і права ними розпоряджатися, не схочеться нікому!».
Ще на одному аспекті наголосив Петро Лазар. Так, за аналізом фінуправління, додаткові кошти, отримані завдяки змінами до податкового законодавства, отримали ті населені пункти, в яких є заправки та значна кількість точок продажу підакцизних товарів. У той же час, гірські, особливо, села такої підтримки не мають: «Разом з тим, саме сюди приїжджають на відпочинок з міст. Який зиск від того місцевим мешканцям?», - резонно питає фінансист. Вирівнювання диспропорції він бачить у розщепленні акцизного податку – з тим, щоб через обласний бюджет долати таку нерівність. «Нехай такі зміни були б запроваджені саме на період об’єднання громад. Можливо, з поверненням до попереднього стану для тих, хто виявив бажання створити спроможні громади і об’єднався», - каже Петро Данилович.
Як показала дискусія зацікавлених у змінах професіоналів, питань, які потребують розв’язання, накопичилося чимало. Головне, що є бажання їх вирішувати. З тим, аби якнайшвидше підготувати свої пропозиції до удосконалення фінансової децентралізації і з означених, і з інших питань, вирішили зустрітися незабаром.

Офіс реформ у Закарпатській області

Остання зміна сторінки: 21-08-2015 18:47