Дотаційність як стимул для нарощення активності

Інструментом вирішення проблем місцевого рівня для будь-якої адміністративно-територіальної одиниці – чи то місто, село, чи район і область, є її місцевий бюджет. Завдання його полягає в тому, щоб забезпечити необхідними грошовими ресурсами будівництво, комунальне і житлове господарство, розвиток освіти, охорони здоров'я тощо. До прикладу, бюджет району легко порівняти із бюджетом середньостатистичної сім’ї із її доходами та витратами. Тільки замість членів сім’ї тут міста, села та селища району, доходи яких  у певній частині і є засобами для існування, а витрати – забезпечують їх діяльність.

Основним доходом бюджету району є податок з доходів фізичних осіб, який сплачують працюючі його мешканці, проте тільки його половина зараховується до районного бюджету. А саме він і фінансує районні лікарні, всі школи району, здійснює фінансування програм соціального забезпечення і соціального захисту населення та культурних програм. Серед доходів, які залишаються в районному бюджеті є також реєстраційний збір за проведення державної реєстрації, податок на прибуток підприємств комунальної власності (які, на жаль не можна вважати надто прибутковими) та інші надходження. Так, на 2013 рік власних доходів у районі заплановано близько 21 млн. гривень, що становить у порівнянні із запланованими видатками тільки 5% від необхідної суми! Решта ж витрат покривається за рахунок дотації державного бюджету.

Тож певною мірою від того, наскільки зайнятим та економічно активним є населення району і залежить можливість його профінансувати свої видатки, спрямовані на соціально-економічні програми. Проте кількість зайнятого населення з тих чи інших причин не завжди дає змогу наповнити бюджет в необхідній мірі. Наразі в Україні спостерігається ситуація, коли кількість пенсіонерів невпинно наближається до кількості постійних платників та інших платежів. У частині регіонів держави це співвідношення ще менш оптимістичне. Так, до прикладу, із близько 92 тис. населення Рахівського району понад 20,2 тис. мешканців (близько 22%%) – пенсіонери, середньомісячний розмір пенсії яких складає 1282,78 грн. (станом на 01.10.2013). Тобто щомісяця на їх виплату іде понад 26 млн. гривень.

Та крім пенсій, район має ще ряд виплат, які мають на меті підтримання соціально незахищеної частини населення. Це понад 19 видів соціальних допомог, компенсацій та пільг, призначених для малозабезпечених сімей, одиноких матерів, інвалідів, кошти, що виплачуються при народженні дитини та їх догляді до трирічного віку тощо. На ці виплати щомісяця витрачається в середньому 18 млн. гривень за рахунок субвенції державного бюджету. На рік сума субвенції на соцвиплати в районі складає близько 184 млн. гривень.

Можливість виходу із дотаційного стану є тільки за умови економічної активності – створення підприємств (а значить і додаткових робочих місць) мешканцями району чи отримання інвестицій ззовні для розвитку тих чи інших об’єктів. Перспективи наразі є у галузі гідроенергетики, користування надрами та, насамперед, активного розвитку туризму. При належному підході із залученням вітчизняного та іноземного досвіду можливим є швидкий розвиток необхідної інфраструктури, якості надаваних послуг тощо.

Остання зміна сторінки: 30-10-2013 10:50