1 млрд.грн. держава готова віддати ОТГ для розвитку інфраструктури

150904141111Фінансова децентралізація виявилася першим реальним кроком на шляху реформування системи влади в Україні. Запровадження змін до бюджетного і податкового законодавства вперше за довгі роки дозволило місцевому самоврядуванню повірити у власну спроможність. Однак, нові законодавчі ініціативи стосовно бюджету на наступний рік сколихнули громадськість, змусивши її засумніватися у твердості намірів держави у здійсненні цих реформ. Як відомо, Асоціація міст України та її регіональні відділення різко відреагували на ці потенційні новації. І хоча голова Верховної Ради вже заявив про неможливість «реверсу» на реформному шляху, усе ж ризики залишаються. Це спонукало експертів Закарпатського Офісу зустрітися із керівництвом департаменту фінансів Закарпатської ОДА. Відзначимо, попри напружений графік (а саме у ці дні відбувається підготовка обласного бюджету для затвердження на сесії), фінансисти знайшли час для таких консультацій. Отож, із експертами Зустрілися директор департаменту Петро Лазар та його заступниця Наталія Боркулеш.
Представники департаменту розповіли експертам про те, що новий обласний бюджет сформовано за зразком цьогорічного. Значна його частина (3 млрд.грн.) буде спрямована на регіональні соціальні програми. Зауважимо, новації, які здійснюються в країні, чи не найбільше стосуються саме бюджетної сфери. Адже після так званої «бюджетної революції», здійсненої 28 грудня 2014 року, доповнення чи зміни до бюджетного кодексу приймалися більше 15 разів. Тому завдання регіонального департаменту – не лише чітко слідкувати за всіма змінами, інформувати про них, але й реагувати у роботі над головним фінансовим документом області на наступний рік.
Що ж стосується об'єднаних громад, то головною гарантією держави у їх підтримці, на думку пані Наталії є перехід цих громад на прямі міжбюджетні відносини. «У проекті державного бюджету на наступний рік наші дві громади, які і всі, більше 150 в Україні, прописані окремим рядком. А це означає, що всі трансфери визначені окремо для цих бюджетів, і ці кошти спрямуються виключно на утримання установ цих громад. До цього кошти надавалися у цілому на район, і вже районна влада вирішувала у залежності від ресурсу, скільки грошей піде на заклади, у тому числі і тих, які у наступному році будуть фінансуватися із бюджетів об’єднаних громад », - каже заступник директора департаменту фінансів.
Окрім того, у проекті бюджету передбачено 1 млрд.грн. на розвиток територіальних громад. А це – субвенція для формування інфраструктури об'єднаних громад.
Звичайно, визнають фахівці, формування бюджету – справа для кваліфікованих спеціалістів, яких, особливо у сільських громадах, навряд чи є достатньо. Проте бюджетний кодекс чітко визначає перелік видатків та надходжень, які будуть отримувати об'єднані громади. У «плюси» слід записувати 60% ПДФО та базову дотацію. При формуванні нового бюджету фінансисти громад також мають врахувати медичну та освітню субвенції. Як відомо, вони розраховуються таким чином: освітня – з розрахунку на учня, а медична – на одного жителя.
Якщо говорити про дошкільні та культурні заклади, то віднедавна для безпосереднього їх утримання селищним, сільським і міським радам необхідно звертатися до районних рад із заявами. До ОТГ ці повноваження на утримання, разом із коштами, переходять автоматично.
Найбільш хвилюючим для експертів Офісу було питання права територіальних громад, що об'єдналися, переходу на прямі міжбюджетні відносини громад за умови не схвалення Перспективного плану обласною радою. Адже закон передбачає такий перехід у випадку, коли об'єднання громад відбулося у відповідності до Перспективного плану об'єднання. На Закарпатті ж, як відомо, цього схвалення не відбулося. «Поява наших об'єднаних громад у проекті Державного бюджету на наступний рік уже свідчить про те, що ці відносини зафіксовано, - каже Петро Лазар. – Проте є й відповідне рішення, яке визначає визнання таких громад такими, що відповідають Перспективному плану, навіть у тому випадку, коли сесія обласної ради його не затвердила. Як бачите, навіть проблемні питання підлягають вирішенню, і вирішаються!».
Завершили зустріч домовленістю про постійну співпрацю і надання консультативної допомоги піонерам об'єднання на Закарпатті.
Офіс реформ у Закарпатській області

Остання зміна сторінки: 21-12-2015 13:09