Зміни до Порядку забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб

У зв’язку з прийняттям Урядом постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2025 № 746, якою внесені зміни до Порядку забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2024 № 881 (далі – Порядок), надає роз’яснення з окремих питань реалізації Порядку з урахуванням внесених змін.
1.Зміни до Порядку (на етапі проекту акта) були розроблені з метою вдосконалення системи забезпечення діяльності фахівців із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб (далі – фахівець із супроводу), зокрема, з урахуванням пропозицій, наданих представниками місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування та інших заінтересованих сторін.
2.Порядком (із змінами) передбачено, що фахівець із супроводу є працівником комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства, зокрема з числа закладів охорони здоров’я, засновником яких є сільська, селищна, міська, районна або районна у місті (у разі її утворення) рада.
Фахівець із супроводу може бути працівником комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства, зокрема з числа закладів охорони здоров’я, засновником яких є обласна рада, у разі:
відсутності працевлаштованого фахівця із супроводу в комунальній бюджетній установі (закладі) або на комунальному некомерційному підприємстві, засновником яких є сільська, селищна, міська, районна або районна у місті (у разі її утворення) рада;
якщо діяльність таких установи (закладу), підприємства пов’язана з виконанням завдань та функцій у ветеранській сфері (ветеранські простори/хаби тощо).
В цьому контексті наголошуємо, що відповідно до статті 101 Закону України “Про засади внутрішньої і зовнішньої політики” одними з основних засад внутрішньої політики у ветеранській сфері є, зокрема:
-    створення умов для надання ефективних і доступних медичних послуг та медичного обслуговування, реабілітації, абілітації, надання психологічної допомоги, з урахуванням індивідуальних потреб, ветеранам війни, членам їхніх сімей, членам сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членам сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, членам сімей осіб, які захоплені в полон або які набули статусу осіб, зниклих безвісти за особливих обставин, постраждалим учасникам Революції Гідності та членам сімей осіб, яким посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції Гідності, з врученням ордена “Золота Зірка”;
-    здійснення профілактики та лікування посттравматичного стресового розладу (ПТСР), суїцидальної поведінки, алкогольної, наркотичної чи ігрової залежності серед ветеранів війни.
Таким чином, під комунальною бюджетною установою (закладом) або комунальним некомерційним підприємством, засновником яких є сільська, селищна, міська, районна або районна у місті (у разі її утворення) рада, в яких працевлаштовано фахівця із супроводу або планується його працевлаштування, слід розуміти будь-який тип установи, закладу, некомерційного підприємства, що перебуває в комунальній власності, і діє у сфері, зокрема, охорони здоров’я, реабілітації, соціального захисту населення (соціальних послуг, соціальної роботи), освіти, культури, у ветеранській сфері (ветеранські простори/хаби).
При цьому, під комунальною бюджетною установою (закладом) або комунальним некомерційним підприємством, засновником яких є обласна рада, в яких працевлаштовано фахівця із супроводу або планується його працевлаштування слід розуміти:
-    будь-який тип установи, закладу, некомерційного підприємства, що перебуває в комунальній власності, за умови відсутності з будь-яких причин працевлаштованого фахівця із супроводу в комунальній бюджетній установі (закладі) або на комунальному некомерційному підприємстві, засновником яких є сільська, селищна, міська, районна або районна у місті (у разі її утворення) рада;
або
-    установа, заклад, некомерційне підприємство, що перебуває у комунальній власності і діє у ветеранській сфері (з урахуванням абзаців шостого і сьомого частини першої статті 101 Закон України “Про засади внутрішньої і зовнішньої політики”), у тому числі заклади охорони здоров’я різних типів (госпіталі ветеранів війни, психіатричні та інші лікарні), зокрема, що надають послуги за програмами державних гарантій медичного обслуговування населення (законтрактовані з НСЗУ), а також ветеранські простори/хаби.
3.Відповідно до Порядку (із змінами) у разі звільнення з посади фахівця із супроводу з подальшим працевлаштуванням протягом 30 календарних днів з дати звільнення чи переведення до іншої комунальної бюджетної установи (закладу) або іншого комунального некомерційного підприємства вимоги, визначені пунктами 7–11 Порядку під час працевлаштування не застосовуються.
У такому випадку особі не потрібно повторно брати участь у відборі на посаду фахівця із супроводу.
4.Порядком (із змінами) врегульовано питання щодо утворення віддалених робочих місць.
Відповідно до абзацу другого пункту 31 Порядку організаційне забезпечення віддалених робочих місць фахівців із супроводу покладається на керівників комунальних бюджетних установ (закладів) або комунальних некомерційних підприємств, де фахівці із супроводу працевлаштовані або їх працевлаштування планується, з урахуванням наявності потреб у створенні таких робочих місць на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та підпорядкування.
Таким чином, керівник комунальної бюджетної установи (закладу) або комунального некомерційного підприємства має вирішувати на локальному рівні (будь-яким доступним способом) питання щодо створення віддалених робочих місць (наприклад, у державних закладах охорони здоров’я (лікарні, шпиталі, реабілітаційні заклади), ветеранських просторах та інших організаціях, утворених в недержавному секторі, суб’єктах підприємницької діяльності, в приміщеннях органів місцевого самоврядування, зокрема ЦНАП, старостинських округах тощо).
5.Змінами до Порядку виключено положення (ліквідовано норму) щодо необхідності проведення комісій з відбору на посаду фахівців із супроводу, утворених структурними підрозділами обласних держадміністрацій (військових адміністрацій), на які покладені функції з питань ветеранської політики, у разі працевлаштування фахівців із супроводу у комунальній бюджетній установі (закладі) або на комунальному некомерційному підприємстві, засновником яких є обласні ради.
У зв’язку з цим у разі необхідності працевлаштування фахівця із супроводу у комунальній бюджетній установі (закладі) або на комунальному некомерційному підприємстві, засновником яких є обласна рада, відбір на посаду фахівців із супроводу проводиться комісією, утвореною районною державною (військовою) адміністрацією.
При цьому зазначаємо, що вищезгадане не стосується територіальної громади міста Києва, оскільки для цієї громади абзацом другим пункту 11 Порядку визначено, що у разі необхідності працевлаштування фахівців із супроводу в комунальній бюджетній установі (закладі) або на комунальному некомерційному підприємстві, засновником яких є Київська міська рада, відбір кандидатів на посаду фахівця із супроводу проводиться комісією, утвореною структурним підрозділом Київської міської держадміністрації, на який покладено функції з питань ветеранської політики (тобто Департаментом соціальної та ветеранської політики виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)).
6.Порядком (із змінами) запроваджено новий принцип екстериторіальності (тобто обслуговування осіб, які потребують заходів з підтримки, незалежно від їх задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування) або місця їх фактичного проживання), що застосовується в одному з двох випадків, у разі:
1) відсутності фахівця із супроводу в територіальній громаді за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) особи або місцем її фактичного проживання. В даному випадку особа, яка потребує заходів з підтримки, має право вибору фахівця із супроводу;
2) проходження особою лікування/реабілітації в комунальному закладі охорони здоров’я. В цьому контексті слід наголосити, що дане положення гармонізовано з іншими положеннями Порядку в частині можливості працевлаштування фахівців із супроводу або планування їх працевлаштування в закладах охорони здоров’я, зокрема утворених обласними та Київською міською радами.
7.Порядком (із змінами) передбачено, що фахівець із супроводу має виявляти осіб, які мають найвищий ризик потрапляння у складні життєві обставини або вже перебувають в таких обставинах. При цьому наголошуємо, що фахівець із супроводу здійснює заходи з підтримки, зокрема шляхом виявлення осіб, які потребують допомоги та супроводу, за заявницьким принципом.

Остання зміна сторінки: 14-07-2025 16:43