Ще один штрих до образу Маестро: в Ужгороді презентували альбом шаржів Адальберта Ерделі

22 листопада в залі обласного художнього музею ім.Й.Бокшая представили “Шаржі” Адальберта Ерделі – це чергове видання, присвячене постаті визначного закарпатського митця, засновника крайової школи живопису, та, водночас, перше, що демонструє досі невідому для широкого загалу грань обдарування художника – його шаржевий доробок.

Непересічна подія зацікавила багатьох творців і шанувальників прекрасного. Презентували ж альбом усі, хто так чи інакше долучився до його видання. Розпочала зустріч заступник начальника управління культури Закарпатської ОДА Ілдико Молнар, нагадавши, що торік громадськість відзначала 125-ліття від дня народження Адальберта Ерделі й, оскільки подібні ювілейні дати завжди стимулюють до глибшого вивчення та популяризації спадщини видатних діячів, було ініційовано низку цікавих проектів, деякі – і цього року. “Наймасштабніших можна виділити три: навесні відбулася презентація автобіографічного роману Адальберта Ерделі “IMEN” угорською мовою, що виданий за кошти меценатів, зараз побачив світ альбом “Шаржі” – завдяки підтримці управління культури облдержадміністрації, а незабаром, імовірно, вже всередині грудня, на нас чекає ще одна направду знакова і хвилююча мить – відкриття пам’ятника митцеві на його малій Батьківщині в селі Климовиця Іршавського району”.

Щодо презентованого альбому, то це – далеко не перша книга про А.Ерделі на видавничій полиці Олександри Гаркуші. З її слів, шарж є дещо недооціненим жанром – хтось вважає його надто легковажним, несерйозним, а тим часом історія знає чимало прикладів, коли талант шаржиста міг як прославити художника, так і коштувати йому життя. Також видавець зізналася, що над книгою трудився чималий колектив фахівців, і якщо їхня робота не кидається у вічі – значить усе зроблено правильно й у центрі уваги читача, як це і повинно бути, сам Ерделі та ще одна неповторна грань його творчості.

Враженнями поділився і мистецтвознавець Михайло Сирохман: “Коли до мене звернулися з пропозицією написати передмову, я теж задумався – шаржі, ну що такого можна написати про шаржі? А все ж, коли передивляєшся ці роботи, мимоволі таки підпадаєш під певний уплив. Із тих усіх шаржів означено, названо на ім’я буквально кілька рисунків, і ти розумієш, який великий масив безсловесного, але збереженого в лініях Ужгорода, ужгородців, зафіксував Ерделі. Й ці всі лінії, ці обличчя промовляють до тебе – це одне з облич Ужгорода, якого вже немає. От саме це відчуття мене навело на думку. Бо про шарж як про жанр сказано все, а от про шаржі Ерделі – я написав, власне, те, що відчув”.

А в післямові своїми думками поділився ужгородець Михайло Мейсарош, який, спільно з видавцем Олександрою Гаркушею, є упорядником альбому й надав для видання шаржі з власної колекції. Інша частина репродукцій – роботи А.Ерделі з фондів Закарпатського обласного художнього музею ім.Й.Бокшая, що їх із нагоди презентації альбому експонували в залі.

Схвально відгукнулися про альбом і, загалом, продовження спроб оцінити всю багатогранність і вагомість особистості Адальберта Ерделі – ректор Закарпатської академії мистецтв, професор Іван Небесник (науковий консультант видання), народний художник України, академік НАМУ Володимир Микита, а також заступник міського голови Ужгорода Олександр Білак і мистецтвознавець Людмила Біксей, яка модерувала захід.

Творчу атмосферу презентації по-особливому доповнили камерний хор Ужгородського музичного коледжу ім.Д.Задора (керівник Н.Козачук) та студент цього ж вишу Адріан Ерп (клас викладача М.Сокач). Зокрема, у виконанні обдарованого молодого піаніста звучали твори Фридерика Шопена – улюбленого композитора Адальберта Ерделі.

Управління культури Закарпатської ОДА