Офіс реформ. Домашнє завдання найближчих днів

4448931-9059Отож, із появою на закарпатських теренах двох об’єднаних територіальних громад, Офіс реформ у Закарпатській області, окрім роботи над удосконаленням Перспективного плану, роз’ясненням подальших кроків з ініціювання та обговорення потенційних об’єднань, отримав не менш відповідальне і не менш складне завдання – супровід у становленні піонерів спроможного самоврядування. А це, як відомо – Тячівська і Вільховецька громади.Левова частка роботи у цьому сегменті покладається на експерта з технічних питань. Світлана Володимирівна Білич, молодий кваліфікований юрист, працює в Офісі, практично, з моменту його утворення. Проте, каже, саме зараз її робота отримала цілком конкретний, прагматичний вимір.
– Питання щодо супроводу – організації і налагодження роботи у нових об’єднаннях виникають щоденно. Тому ми із керівництвом, обраним громадами 25 жовтня, перебуваємо на постійному зв’язку!
– То з чого фактично почалася робота після дня виборів?
– Після офіційного оголошення результатів ТВК призначило дати проведення сесій у цих громадах. Вони мали відбутися, і відбулися не пізніше, ніж за 2 тижні. У Тячівській громаді на першій же сесії були прийняті усі документи, необхідні для продовження роботи, Вільховецька рада своє засідання ще не закрила, хоча й провела першу зустріч, у відповідності до вимог законодавства.
– Які ж рішення повинно було ухвалити ці, без перебільшення, історичні для громад зібрання?
– Законодавство визначає чіткий перелік документів. Найбільш суттєвими, як на мене, є ті, які визначають, так би мовити, правила життєдіяльності громади на наступний період. Мова іде, у першу чергу, про Статут громади.
– Чи існують чіткі правила його створення?
– Правила «створення» існують, а от зміст визначає сама рада. Асоціація міст України пропонує типовий документ, але остаточний зміст, повторюся, визначає сама громада!
– З визнання Статуту і починається, власне, діяльність?
– Діяльність починається з виборів… А от юридичне визнання – з реєстрації у державному реєстрі. Саме державний реєстратор, який працює у районі, здійснює фіксацію територіальної громади як юридичної особи публічного права.
– Відомо, що чимало питань у налагодженні діяльності новостворених громад ще потребують вирішення. Чи на цьому, юридичному етапі усе зрозуміло?
– Так, питань чимало і це цілком передбачувано. Їх вирішення потребує координації із багатьма галузевими міністерствами. Наразі ми говоримо про роботу із Мінюстом. І буквально учора отримали відповіді на запитання, пов’язані із реєстрацією новостворених громад. Тому, думаю, найближчим часом зможемо закрити цей пункт роботи!
– Що далі?
– На порядку денному – розробка стратегії розвитку громад. Це, так би мовити, стратегічний план, який визначить пріоритетні напрямки роботи. Він дасть право претендувати на кошти Мінрегіонбуду. Адже державні гроші будуть надаватися на цілком конкретні проекти, які стануть визначальними у створенні спроможних громад і їх становленні як повноцінних, перспективних і незалежних товариств на конкретних територіях. Розробка цих стратегій вже здійснюється і тут фахову допомогу також надає наш Офіс, зокрема – досвідчений експерт у питанні створення таких проектів Олег Васильович Лукша.
– Держава неодноразово засвідчувала свою готовність допомогти піонерам об’єднавчих процесів. Чи можемо говорити про додатковий резерв?
– Так! Саме зараз ми готуємо документи для участі наших громад у конкурсі запуску ЦНАП – центрів з надання адміністративних послуг. Мова іде про структуру, яка централізовано надаватиме до 60 видів таких послуг своїм громадам. Такий приклад вже є у Луганській області. Минулого тижня ми брали участь у семінарі, який був організований за підтримкою Ради Європи, і саме там мали можливість переконатися у дієвості такої системи…
– Якщо говорити про конкурс?
– Так от: спроможні громади мають право взяти участь у конкурсі, переможці якого отримають повне фінансування для створення у себе таких центрів: ремонт приміщення, матеріально-технічне його забезпечення, навчання персоналу і необхідні консультації. Думаю, така допомога на етапі організації повноцінної роботи усіх структур вкрай важлива! Наше завдання – грамотно підготувати пакет документів для участі у конкурсі.
– Це – завдання найближчих днів?
– Це – одне із завдань найближчих днів! Окрім того – цілий спектр, передбачений для роботи Офісу, зважаючи на регіональні особливості. Як відомо, у Закарпатті маємо ще не затверджений Перспективний план. Тому, поряд із супроводом вже об’єднаних громад, громад, де ініційоване об’єднання, проходять громадські обговорення таких ініціатив, працюємо над тактичними питаннями, які потребують поетапно вирішення. Тому я вам назвала завдання, так би мовити, найближчих тижнів. Далі рухатимемося за планом!

Офіс реформ у Закарпатській області