Реальні наслідки бюджетної децентралізації для об’єднаних територіпльних громад Закарпаття

imagesЯк відомо, у Закарпатській області поки що – тільки дві об’єднані територіальні громади (ОТГ): Тячівська міська та Вільховецька сільська ОТГ. Проте, і на їх прикладі вже у першому кварталі 2016 року фіксуємо помітні позитивні наслідки від об’єднання, обумовлені бюджетною децентралізацією кінця 2014 року.
Про це розповіла консультант з бюджетних питань Регіонального Офісу реформ у Закарпатській області Юлія Траньович.
Так, в області, за даними департаменту фінансів ОДА, бюджетні установи незабезпечені на 2016 рік у потребі в коштах на оплату праці (з нарахуваннями) та на оплату енергоносіїв і комунальних послуг в сумі 196,8 млн грн. Такі проблеми, відсутні практично, в усіх містах обласного значення та в двох ОТГ.
Щодо фінансових ресурсів ОТГ, то за І квартал 2016 року доходи бюджету Тячівської ОТГ зросли у 3,5 разів по відношенню до суми доходів бюджетів рад, які увійшли до складу ОТГ, за відповідний період 2015 року, і склали 13 809,2 тис. грн. Основним чинником такого збільшення є надходження податку на доходи фізичних осіб ПДФО, які почали надходити до громади лише після об’єднання. Ці надходження склали 47,7% усіх доходів, а саме 6 590,0 тис. грн. Щодо виконання планових показників Тячівської ОТГ по доходах, то за перший квартал вони перевиконані загалом на 109,6%.
У Вільховецькій ОТГ доходи бюджету за січень-березень 2016 року також зросли і склали 1 370,9 тис. грн, що на 91,3% більше за доходи бюджетів рад, які увійшли в ОТГ за відповідний період 2015 року! Надходження від ПДФО склали 43,6% всіх доходів, а саме 597,9 тис. грн. Виконання планових показників доходів склало 113,2%.
Додатково до показників зростання за рахунок бюджетної децентралізації дві, об’єднані територіальні громади Закарпаття в 2016 році вже отримали субвенцію з Державного бюджету на формування їхньої інфраструктури: Тячівська ОТГ отримала близько 7,1 млн грн., а Вільховецька – понад 7,9 млн грн.
Варто зазначити, що всі ці показники стали можливими внаслідок того, що держава суттєво перерозподілила зведений бюджет країни на користь органів місцевого самоврядування і нового механізму регіонального розвитку. Але реальний фінансовий результат такого перерозподілу спрямовується лише в бюджети об’єднаних територіальних громад та міст обласного значення, які відповідають сутності спроможності, і на проекти стратегічного значення в Регіональних стратегіях розвитку.
Належна законодавчо-нормативна основа, достатня фінансово-ресурсна спроможність і відповідальність за якісне надавання всіх послуг – це ті три підвалини реформи місцевого самоврядування, завдяки яким може бути досягнути головна мета децентралізаційних реформ в Україні – підвищити якість і рівень життя мешканців громад.

Регіональний офіс реформ