Окреслено чіткі терміни для впровадження завдань з реформування охорони здоров’я в контексті децентралізації

imagesДецентралізація охопила і медичну сферу. Яким чином наблизити медичні послуги до людей та підвищити їх якість – спільну дорожню карту напрацювали Мінрегіон, який відповідає за впровадження децентралізації владних повноважень, та Мінохорониздоров’я.
Бачення ефективної системи управління первинним та вторинним рівнями медицини, а також етапи впровадження такого управління обговорили в Мінрегіоні на нараді з керівниками департаментів охорони здоров’я обласних державних адміністрацій та головами об’єднаних територіальних громад.
Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадій Зубко підкреслив, що основним завданням децентралізації влади є забезпечення для людей висококваліфікованої, якісної медичної послуги. Він також чітко дав зрозуміти, що зволікати із виконанням поставлених завдань ніхто не зможе.
«Спільно з Міністерством охорони здоров’я ми напрацювали концепцію впровадження медичних послуг в об’єднаних територіальних громадах в контексті децентралізації. За перше півріччя нам потрібно визначити остаточний механізм, щоб на 2017 рік ми затверджували бюджет уже в рамках прийнятої концепції та тих законів, які дозволять налагодити фінансування первинної, вторинної і третинної ланок медицини», — зазначив Геннадій Зубко.
Узгоджені питання щодо передачі повноважень з надання послуг первинної ланки медицини на базовому рівні – на рівні об’єднаних територіальних громад.
За словами заступника Міністра охорони здоров’я Ігоря Перегінця, пропонується три форми організації надання первинної медичної допомоги (ПМД) на рівні громад. У великих громадах передбачається створення Центрів первинної медико-санітарної допомоги (ЦПМСД). Для малих громад пропонується укладення договорів з ЦПМСД сусідніх громад в рамках міжмуніципального співробітництва. Третя форма – організація надання ПМД лікарями загальної практики – сімейними лікарями, які провадять господарську діяльність з медичної практики як фізичні особи-підприємці та можуть перебувати з ЦПМСД у цивільно-правових відносинах.
Також обидва міністерства визначилися щодо питання формування госпітальних округів, які забезпечуватимуть послуги вторинного рівня медицини.
«Госпітальні округи повністю вписуються в чинне законодавство, яке каже, що вторинний рівень здійснюється на рівні госпітальних округів, які формуються відповідно до постанови Кабінету Міністрів. Тому ми маємо виконати цю норму закону. Зараз будемо наробляти методику, яку треба затвердити і після цього напрацьовуватимемо склад госпітальних округів. Далі вже мають бути обов’язкові зміни до законодавства в частині управління цими округами – адміністративного управління, фінансового, регуляторного, тобто те, що стосується суто медичного аспекту (…) Можливо ці округи будуть основою для субрегіонального рівня медицини у загальному розумінні адмінтерустрою», – прокоментував директор Інституту розвитку територій Юрій Ганущак.
За його словами, кількість населення госпітального округу має бути не меншою 150 тисяч, а відстань від пацієнта до лікарні інтенсивного лікування – не більше 80 км. Також у госпітальному окрузі має бути забезпечений повний перелік послуг, які відносяться до другого рівня медицини.
На Житомирщині, у Коростенському районі, вже готові до створення госпітального округу, в який планують об’єднати всі північні райони області. Це підтвердив в.о. керівника управління охорони здоров’я в Житомирській ОДА Віктор Лучків. За його словами, пропонується на базі Коростенської ЦМЛ створити лікарню інтенсивного лікування, а на базі Коростенської ЦРЛ – лікарню планового лікування та хоспіс.
«Ця лікарня найбільш здатна надавати якісну медичну допомогу вторинного рівня, бо там більш кваліфіковані кадри. Наведу приклад, – щоб правильно виконати оперативне втручання, хірургу потрібно провести достатню кількість на рік операцій. А чи піде людина до хірурга, який зробив лише 10 операцій? Ні.А в Коростенську лікарню людина піде, бо там на рік проводять близько 4 тисяч операцій. За статистикою, до 35 % населення північних районів Житомирщини отримують послуги саме в цій лікарні. Це оптимальний заклад, який може виконати функцію госпітального округу і надавати вторинну спеціалізовану медичну допомогу», – сказав Віктор Лучків.
Експерт Юрій Ганущак підкреслив, що будь-які реформи – це завжди приведення до показника ефективності – забезпечення кращої якості послуг за менші затрати. Особливий наголос він зробив на тому, що при створенні госпітальних округів жодні заклади охорони здоров’я не будуть ліквідовуватися.
«Можливе тільки їхнє перепрофілювання. Наприклад, в нас взагалі немає хоспісів, але вони дуже потрібні. Ми повинні вирішувати ці питання», – сказав експерт.
Підсумовуючи нараду, Віце-прем’єр-міністр Геннадій Зубко окреслив чіткі терміни для впровадження конкретних завдань з реформування охорони здоров’я в контексті децентралізації. Уряд до середини травня вимагає затвердити методику формування госпітальних округів, після чого – до середини червня – затвердити постанову про склад госпітальних округів. У липні, за завданням Геннадія Зубка, мають бути вирішені питання щодо внесення змін до Бюджетного кодексу в частині фінансування програм надання вторинної медичної допомоги, а також щодо змін до Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров’я» в частині управління госпітальними.